Prezentace na sociálních sítích
Marketing

Profesionální prezentace na sociálních sítích

Vždycky s nadsázkou říkám, že jako žena podnikatelka jsem zároveň ambasadorem své osobní značky. Nemám za zády žádnou velikou společnost, za jejíž jmého bych se mohla schovat. Mou značku tvoří obraz mého já. Tedy ta část obrazu, kterou sdílím s okolním světem.

Dnešní článek není ultimátním návodem na sociální sítě. Ostatně nic takového ani neexistuje. Chci se s vámi podělit o to, jak vnímám osobní prezentaci na sociálních sítích já sama.

Je osobní profil čistě osobní záležitost?

Může být a taky nemusí. Záleží na tom, jak si nastavíte soukromí. Když nepodnikáte, nejspíš profil na sociálních sítích moc neřešíte. Sama jsem před začátkem podnikání měla profil jen na Facebooku. Zakládala jsem si ho proto, abych mohla občas mrknout na děti bývalých spolužáků, případně na slunečníky exotických pláží, když někdo z přátel vycestoval na dovolenou. 

Když ale začnete podnikat, dříve nebo později zjistíte, že se hranice mezi vaším osobním a pracovním světem začínají stírat. Přesně to se stalo i mně. Myšlenkový posun byl ve zkratce asi takový.

Sledování sociálních sítí mi bere čas, který bych mohla věnovat práci nebo rodině.

Když už tady trávím tolik času, dalo by to nějak byznysově využít?

Zajímaví lidé, které sleduji, používají i osobní profily k propagaci sebe sama.

Protože se můj život teď hodně točí kolem marketingu, sleduju, že propagace na sociálních sítích má velký marketingový potenciál.

Vím, jak je obtížné neznámým lidem „prodávat své myšlenky, služby, produkty“, a všímám si toho, že podnikatelé s promyšlenou strategií na sociálních sítích tohle zvládají s lehkostí.

Osobní profil by rozhodně neměl být spamovací. Úspěšní podnikatelé si jej ale udrží na profesionální úrovni. Sdílejí veřejně osobní „zákulisní“ příspěvky ze života a nezastírají, že podnikání hraje v jejich životech důležitou roli. Když potom potřebují odpromovat nějakou svou novinku, udělají to s lehkostí tak, že si toho skoro ani nevšimnete. Dokonce se možná přistihnete, že podvědomě čekáte, až ledabyle oznámí nějaký nový projekt. 

Váš osobní profil se může stát efektivním rozcestníkem. Když budete sdílet svůj profesně/osobní život a zároveň se jednou za čas zmíníte o své profesní stránce, skupině, webu. 

Jak už jsem psala v úvodu, tohle není ultimátní návod. Proto tady nenajdete přesný redakční plán publikování příspěvků na určité téma. Co z mého pohledu funguje? AUTENTICITA. Tak to bychom měli. Rada, kterou dostanete na každém druhém webu. Proto vám rovnou vysvětlím, co tohle „zaklínadlo“ znamená pro mě jako pro podnikatelku.

Snažím se být co nejvíc autentická. To znamená, že se světem sdílím to, co mě samotnou definuje. Při komunikaci na sociálních sítích používám neformální jazyk (ale dávám si poměrně dost bacha na gramatiku vzhledem k zaměření služeb). Mám ráda legraci a taky hluboká témata. To je taková zvláštní kombinace, uznávám. 🙂 Ale věřím, že právě tímhle budu zajímavá pro lidi, kteří svět vnímají podobně jako já. Proto sdílím i hluboká témata a zároveň se snažím o nadhled.

A teď ta důležitá část. Váš profil nemusí obsahovat hluboká témata a legraci. Může být úplně jiný. Plný fotek, co k čemu ladí. Nebo zdravých receptů. Jedno budou mít ale naše vymazlené profily na sociálních sítích společné. Budou opravdu o nás.

home office

Někteří marketéři používají raději pojem IDEÁLNÍ KLIENT. Ono je celkem jedno, jak tohle mýty opředené marketingové téma nazvete. Při spolupráci s klienty si občas všímám, že o ideálním klientovi přemýšlejí pro mě zvláštním způsobem. Jako o nějakém nereálném marketingovém pojmu. Jenže ideální klient je konkrétní člověk. Není to žádná nakupující beztvará masa, ale Pepa z bytovky, Boženka z maloměsta, Linda s čivavou. Prostě skuteční lidé, kteří si od vás v budoucnu nejspíš něco koupí. 

Všichni tihle lidé se s největší pravděpodobností chodí na sociální sítě bavit. Každý si přitom zábavu představuje trochu jinak. Pepa si možná jde trochu zanadávat a vedle toho omrknout motorky, Boženka si ráda popovídá o receptu na bábovku a Linda se inspiruje novými módními kousky. Jak asi nejraději tráví svůj volný čas ti, kteří nejčastěji nakupují, co prodáváte vy?

Svým profilem vždycky oslovíte nějakou skupinu lidí. Vždycky. Když budete hodně postovat, lidé budou váš obsah vnímat. Teď jde ale o to, aby tahle skupina lidí byla zároveň i ta, která u vás nakoupí. O tom je autenticita na sociálních sítích. Být v souladu se svým sebeobrazem, ale zároveň také i se záměrem svého podnikání. Nechat své sledující nahlédnout pod pokličku osobní značku a zároveň jim dávat to, co chtějí vidět. Skládali jste někdy puzzle? Tohle by mělo být podobné.

O ideálním zákazníkovi jsem psala více v článku Poznejte svého ideálního klienta.

Nebudu se teď zabývat obecnými doporučeními a zásadami bezpečného sdílení na internetu. Spíš se chci věnovat poloprofesionálnímu podnikatelskému profilu a méně formálním sociálních sítích, jako jsou Facebook a Instagram.

NESPAMUJTE výrobky a služby

Lidé ve vás chtějí vidět úspěšného člověka, vzor. Ne někoho, kdo se urputně snaží prodávat.

Nedržte se pouze tématu podnikání

Jak už jsem psala, lidé se na sociálních sítích baví. Máte jen chvilku na získání jejich zájmu. Složitá témata  a dlouhá souvětí zaujmou málokterého scrolujícího. Někteří podnikatelé sdílejí i dlouhé a složité posty. Všimněte si ale, že ti skutečně úspěšní prokládají obsah jednoduchými a odlehčenými příspěvky. 

Nebuďte OUT

Když už chcete být vidět, měli byste sledovat trendy. Úplně špatně vedený profil sice taky občas získá diváky, v tomto případě je ale negativní pozornost spíš na škodu. Za skvělými profily se skrývá spousta práce. A taky spousta hodin strávených sledováním trendů a učení se strategiím. 

Pokud se tedy stále bavíme o podnikání. Díky budování osobní značky a prezentace na sociálních sítích dáváte lidem pocit, že vás dobře znají. Když odhlédneme od možnosti nakoupit všechno v marketu, od koho si raději koupíte skleničku medu? Od neznámé lehce zamračené paní na trhu, nebo od sympatického pána ze stánku číslo 3, který s vámi vždycky prohodí pár vlídných slov, když jdete kolem?

Tomu se říká ohřívání kontaktu. Lidé raději nakupují tam, kde to znají. Sociální sítě jsou skvělý způsob, jak se nenásilně nechat poznat. 

Narodila jsem se v osmdesátkách. Ve škole nás ještě vedli k tomu, že když není práce 100%, neměli bychom ji ani prezentovat. Ale svět se změnil. Sociální sítě nastavily jiný standard. V oblasti marketingu jsem naprostý samouk. Neprošla jsem žádnou formální průpravou. Studuju různé zdroje a hlavně se rozhlížím v online světě. 

Zdá se mi, že díky sociálním sítím dochází k určitému posunu. Scény už nemusí být perfektně připravené, fotky nejsou dokonalé, úspěšné profily na sociálních sítích nejsou technicky dokonalé. Ale spíš uvěřitelné a ztotožnitelné. Což je vlastně fajn zpráva. Nemusíte být dokonalí stylisté, fotografové, scénáristé. Stačí sledovat trendy, zůstat sám sebou a ukázat svou jedinečnost světu.

MLM podnikání

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *